ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

1. Εισαγωγή - Η ανάγκη πεζοδρομήσεων στα κέντρα αστικών περιοχών - Όταν πριν από περίπου σαράντα χρόνια άρχισε η διαδικασία πεζοδρόμησης του κέντρου της Κοπεγχάγης, οι καταστηματάρχες έδειξαν σκεπτικισμό. “Δεν είμαστε Ιταλοί, είμαστε Δανοί. Δεν θα δουλέψει πότε εδώ αυτό το μοντέλο. Τα καταστήματα θα πεθάνουν αν δεν υπάρχει κίνηση αυτοκινήτων. Και το κλίμα δεν είναι κατάλληλο για βόλτες στους δρόμους”.

Από τότε πολλά άλλαξαν στην πόλη. Όταν ο πρώτος δρόμος έκλεισε δοκιμαστικά για τα οχήματα, ο κόσμος το βρήκε ενδιαφέρον. Ακολούθησε και άλλος δρόμος χωρίς αυτοκίνητα. Οι καταστηματάρχες συνειδητοποίησαν πως το μοντέλο αυτό λειτουργούσε προς όφελός τους και οι πολίτες ανακάλυψαν πως τους άρεσε να εξερευνούν την πόλη με τα πόδια. Το δημοτικό συμβούλιο της Κοπεγχάγης άρχισε να υψώνει όλο και περισσότερα εμπόδια στην οδήγηση και στη στάθμευση, οι επισκέπτες συνειδητοποίησαν ότι ήταν δύσκολο να κινηθούν με το αυτοκίνητο και άρχισαν να παίρνουν τα λεωφορεία ή τα ποδήλατά τους. Ξαφνικά οι πεζοί αντικατέστησαν τα αυτοκίνητα.

Στις 11 Φεβρουαρίου 2010 ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ ανακοίνωσε την πεζοδρόμηση της Times Square και της Herald Square, ύστερα από μια επιτυχημένη δοκιμαστική περίοδο ενός έτους. “Αν ταξιδέψετε στον κόσμο, θα διαπιστώσετε ότι όλες οι μεγάλες πόλεις έχουν προσπαθήσει να μειώσουν τον αριθμό των αυτοκινήτων στους κεντρικούς δρόμους και να δώσουν χώρο στους πεζούς. Όσο ο κόσμος γίνεται πιο αστικός, οι πόλεις θα γίνονται πιο πεζοδρομημένες”, δήλωσε ο Μπλούμπεργκ.

Η Γενεύη σχεδιάζει να αποκλείσει 200 δρόμους για τα οχήματα ή μάλλον να τους ανοίξει για μια αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής. Το σχέδιο αντιμετωπίζει την αντίδραση των μεγάλων πολυκαταστημάτων, αν όμως γίνει πραγματικότητα, η Γενεύη θα καταστεί μία από τις φιλικότερες για τους πεζούς πόλεις του κόσμου.

Η λίστα με τις πόλεις που επέλεξαν να πεζοδρομήσουν το κέντρο τους, για να δώσουν αναπτυξιακή προοπτική και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, είναι μακριά. Από την Stroget της Κοπεγχάγης, που είναι ο μακρύτερος πεζοδρομημένος εμπορικός δρόμος της Ευρώπης, μέχρι την Knez Mihajlova στην καρδιά του Βελιγραδίου, το εμπορικό κέντρο ταυτίζεται με την πεζοδρόμηση.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά παραδείγματα: η οδός Ερμού στο κέντρο της Αθήνας.

Μέχρι να εφαρμοστεί η πεζοδρόμηση οι έμποροι αντιδρούσαν έντονα. Μαύρες σημαίες και αποκλεισμός του δρόμου για ενάμιση χρόνο. Σήμερα η Ερμού είναι ο εμπορικότερος δρόμος στην Ελλάδα και ο 7ος εμπορικότερος στην Ευρώπη. Οι ίδιοι οι καταστηματάρχες ήσαν οι περισσότερο ωφελημένοι από την πεζοδρόμηση αυτή.

Αλλα Ελληνικά παραδείγματα .Η κεντρική πλατεία στην Νέα Σμύρνη

Οι πεζόδρομοι στο Μαρούσι. Η κεντρική περιοχή της Καλαμάτας. Πεζόδρομοι κεντρικοί στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς, Στη Λευκάδα ,στην Κέρκυρα. Η πρόσφατη πεζοδρόμηση τριών δρόμων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Η πρόσφατη (13-5-2010) εξαγγελία της Υπουργού Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη για πεζοδρόμηση της πλατείας Θεάτρου στο κέντρο της Αθήνας κλπ και πολλοί άλλοι.

2. Τα προβλήματα στο Κεντρικό Ηράκλειο

Το κέντρο της πόλης του Ηρακλείου είναι γεγονός ότι βρίσκεται αντιμέτωπο με μια σειρά από προβλήματα που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία του και καθιστούν την πρόσβαση σε αυτό δύσκολη. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:

- Η μεγάλη επιβάρυνση της κεντρικής περιοχής από σημαντικές υπερτοπικές και διαμπερείς κυκλοφοριακές κινήσεις

- Η περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα .Κυριαρχούν οι χρήσεις που έχουν σχέση με την ψυχαγωγία(καφετέριες κλπ).

- Το κέντρο του Ηρακλείου που εξακολουθεί να είναι μια περιοχή κατοικίας + εμπορικής χρήσης παρουσιάζει έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα και είναι μια πολύ επιβαρυμένη από άποψη ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ηχορύπανσης περιοχή.

Ακόμη σημειώνονται:

- Η προβληματική λειτουργία της Λ. Ηρακλείου και τα υποβαθμισμένα οδικά της χαρακτηριστικά (ο δρόμος ανήκει στην αρμοδιότητα της Νομαρχίας Αθηνών)

- Η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η προβληματική σήμανση των ήδη υπαρχόντων και η έλλειψη ενός συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης.

- Οι συνεχείς κυκλοφοριακές συμφορήσεις, που σε συνδυασμό με τον προβληματικό χαρακτηρισμό των οδών, οδηγούν σε συνεχείς παραβατικές συμπεριφορές.

- Η αστυνόμευση δεν υπάρχει στον βαθμό που θα έπρεπε.

- H προβληματική λειτουργία των σημερινών εισόδων/εξόδων προς /από το κέντρο.

- Η φορτοεκφόρτωση που γίνεται χωρίς κανένα περιορισμό και ωράριο.

3. Η φιλοσοφία της νέας μελέτης για το κέντρο του Ηρακλείου
Με την εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης για την κεντρική περιοχή του Ηρακλείου, επιδιώκεται:

• Ο περιορισμός της κυκλοφορίας οχημάτων και η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης .

• Η τόνωση της εμπορικής κίνησης(καφετέριες +καταστήματα) και η δημιουργία ενός πράγματι αναπτυγμένου εμπορικού κέντρου

• Η ελκυστικότητα του κέντρου του Ηρακλείου ως προορισμού

• Περιβαλλοντική αναβάθμιση χάρη στην απαγόρευση των οχημάτων

• Μεγαλύτερο αίσθημα ασφάλειας των πολιτών

• Αναβάθμιση της περιοχής γύρω από τον ΑΟ Τυφώνας.

• Η αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων χώρων στάθμευσης και η δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στην ευρύτερη ζώνη γύρω από την πεζοδρομημένη περιοχή.

• Η κεντρική περιοχή να μετατραπεί σε « ιστορικό κέντρο» , που θα αποτελέσει το σήμα κατατεθέν , το σημείο αναφοράς της πόλης του Ηρακλείου και πόλο έλξης μετακινήσεων.

Ακόμη από τους κατοίκους και εμπόρους της περιοχής ζητείται να συγκροτήσουν έναν ενιαίο πολιτιστικό και αναπτυξιακό σύλλογο, ο οποίος να μεταφέρει τα συνολικά προβλήματα της περιοχής και όχι μεμονωμένα αιτήματα κατοίκων ή καταστηματαρχών που συνήθως ενδιαφέρονται ο καθένας για το δικό του δρόμο ή το δικό του μαγαζί. Ένας τέτοιος σύλλογος θα μπορούσε να είναι επίσημος συνομιλητής και συνεργάτης του Δήμου στα προβλήματα της περιοχής

4. Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της Α! Φάσης

Η εφαρμογή των νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τον Δήμο Ηρακλείου προβλέπεται να γίνει σε δύο φάσεις. Η παρούσα Α! φάση για την Κεντρική περιοχή του Ηρακλείου περιλαμβάνει τις παρακάτω ρυθμίσεις:

1. Μονοδρόμηση της οδού Πρασίνου Λόφου από την οδό Ηλέκτρας Αποστόλου προς και μέχρι την οδό Πλαπούτα

2. Μονοδρόμηση της οδού Ευτυχίας από την οδό Αγίας Λαύρας προς και μέχρι την οδό Ηλέκτρας Αποστόλου

3. Το τελευταίο τμήμα της οδού Κολοκοτρώνη πριν την έξοδο προς την Λ. Κύμης αμφιδρομείται.

4. Η οδός Φαναρίου μονοδρομείται από την οδό Κολοκοτρώνη προς και μέχρι την οδό Καλαβρύτων, ώστε να δημιουργηθεί η διαδρομή εισόδου:οδός Κολοκοτρώνη, δεξιά οδός Φαναρίου,αριστερά οδός Καλαβρύτων , ευθεία οδός Αγίας Λαύρας κοκ

5. Βελτιώνεται η λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών στη διασταύρωση των οδών Κολοκοτρώνη και Κύμης

6. Διαπλάτυνση της οδού Κολοκοτρώνη μετά την οδό Φιλικής Εταιρείας και πριν την έξοδό της στη Λ. Κύμης

7. Μονοδρόμηση της οδού Κίτσου Τζαβέλλα από την οδό Πρασίνου Λόφου προς και μέχρι την οδό Νικηταρά

8. Μονοδρόμηση της οδού Νικηταρά από την οδό Κίτσου Τζαβέλλα προς και μέχρι την οδό Μ. Μπότσαρη

9. Μονοδρόμηση της οδού Μ. Μπότσαρη από την οδό Νικηταρά προς και μέχρι την οδό Πρασίνου Λόφου

10.Η οδός Ελ. Βενιζέλου αντιδρομείται στο τμήμα από την οδό Χελμού μέχρι την οδό Πολυτεχνείου.

11. Η οδός Πολυτεχνείου κλείνει στο τμήμα της το μεταξύ των οδών Κουντουριώτου και Ελ. Βενιζέλου. Το τμήμα αυτό πεζοδρομείται.

12. Η οδός Μακρυωνίτου επίσης πεζοδρομείται.

13.Η οδός Φιλύρων πεζοδρομείται.

14. Η οδός Ναρκίσσων πεζοδρομείται από την οδό Ελπίδος μέχρι την οδό Πρασίνου Λόφου

15. Η οδός Χαράς μετατρέπεται σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας από την οδό Πολυτεχνείου μέχρι την οδό Ναρκίσσων

16. Η πιάτσα ταξί μεταφέρεται επί της οδού Μ. Μερκούρη στο προς βορρά τμήμα μεταξύ των οδών Πρασίνου Λόφου και Πεύκων

17. Η οδός Πολυτεχνείου μονοδρομείται από την οδό Κοντουριώτου προς και μέχρι την Λ. Ηρακλείου.

18. Η οδός Κουντουριώτου θα αποτελεί την οριογραμμή των κινήσεων –φόρτων που έρχονται από δυτικά , που δεν θα έχουν την δυνατότητα να εισέλθουν εύκολα στην προς τα δεξιά της οριογραμμής αυτής περιοχή ,γιατί οι περισσότεροι κάθετοι δρόμοι θα είναι μονόδρομοι με κατεύθυνση προς την Λεωφ. Ηρακλείου

19. Η πλατεία Καραισκάκη και η πλατεία Γκόβα βελτιώνονται με ουσιαστική ανάπλασή τους .

20. Οριοθετούνται και σημαίνονται θέσεις στάθμευσης -όσον το δυνατό περισσότερες- οι οποίες διαγραμμίζονται στην ζώνη την μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου και Κουντουριώτου

21. Η οδός Χρυσανθέμων μονοδρομείται από την οδό Ελ. Βενιζέλου προς και μέχρι την οδό Πρασίνου Λόφου.

22. Η οδός Χρυσανθέμων μονοδρομείται από την οδό Κουντουριώτου προς και μέχρι την Λ. Ηρακλείου.

23. Η οδός Κουντουριώτου μονοδρομείται από την οδό Παλαιολόγου Κωνσταντίνου προς και μέχρι την οδό Χρυσανθέμων.

24. Η οδός Αποστόλου Ηλέκτρας μονοδρομείται από την οδό Ελ.Βενιζέλου προς και μέχρι την οδό Κουντουριώτου.

25. Η οδός Χρυσανθέμων μονοδρομείται από την οδό Ελ.Βενιζέλου προς και μέχρι την οδό Κουντουριώτου

26. Διαμορφώνεται μία κυκλοτερής πορεία στη συνάντηση των οδών Χελμού, Ελ. Βενιζέλου, Χρυσανθέμων, Κουντουριώτου , όπου απαγορεύεται πλήρως η στάθμευση οχημάτων.

27. Ακόμη προτείνεται να υπάρξει πληροφοριακή σήμανση , η οποία να σημαίνει την διαδρομή εξόδου από το κέντρο της πόλης μέσω των οδών Κουντουριώτου, Χελμού, Ελ. Βενιζέλου, Χρυσανθέμων, Πρασίνου Λόφου, Κολοκοτρώνη προς την Λ. Κύμης.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: η σήμανση των πεζοδρόμων θα γίνει με πληροφοριακές πινακίδες. Δεν θα τοποθετηθούν μπάρες.

5. Άλλες διαμορφώσεις ή προτάσεις έργων

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Προς το σκοπό της εφαρμογής της κυκλοφοριακής μελέτης στην Κεντρική Περιοχή Ηρακλείου προτείνεται η μεταφορά της Λαικής Αγοράς.

- Η Λαική Αγορά εκτείνεται σήμερα επί της οδού Κουντουριώτου, σε μήκος 600μ. περίπου, από την οδό Μελίνας Μερκούρη μέχρι την οδό Χελμού.

- Προτείνεται η μετακίνηση της Λαικής Αγοράς επί της οδού Ελ. Βενιζέλου σε μήκος επίσης 600μ, από την οδό Χρυσανθέμων μέχρι την οδό Μαραθώνος.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

- Σε ενδιάμεσο σημείο της οδού Ελ. Βενιζέλου υπάρχει αδιάνοιχτο(προς ρυμοτόμηση) τμήμα, μεταξύ των οδών Χαρ. Τρικούπη και Μεγ. Κωνσταντίνου .

Για το τμήμα αυτό προτείνονται σχετικά τα εξής:
-Απαγόρευση στάσης και στάθμευσης στην ανατολική πλευρά της οδού Ελ. Βενιζέλου, στο ανωτέρω τμήμα το μεταξύ των οδών Χαρ. Τρικούπη και Μεγ. Κωνσταντίνου

- Διάθεση μέρους του οδοστρώματος πλάτους 2,5 μέτρων στην ανατολική πλευρά της οδού Ελ. Βενιζέλου για την κατασκευή διαδρόμου κίνησης των πεζών στο τμήμα αυτό.

- Τοποθέτηση συνεχόμενων NEW JERSEY για την διαμόρφωση της οριογραμμής του ανωτέρω διαδρόμου κίνησης των πεζών ,ο οποίος θα έχει συνολικό πλάτος 2,5 μ + 1,0 μ. υφιστάμενο πεζοδρόμιο = 3,5μ.περίπου.

- Το υπόλοιπο μέρος του οδοστρώματος θα χρησιμεύει για την αμφίδρομη κίνηση των οχημάτων, όπως και σήμερα.

ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ

Προτείνεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων , ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή και άνετη διακίνηση των πεζών στους εξής δρόμους:

- Οδός Πρασίνου Λόφου, στο τμήμα που θα είναι πλέον μονόδρομος

- Οδός Ευτυχίας στο τμήμα που θα είναι πλέον μονόδρομος

- Οδός Πεύκων στο τμήμα της που είναι σήμερα μονόδρομος, δηλ. από Ρόδων μέχρι Νεότητος

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΕ ΚΥΒΟΛΙΘΟΥΣ

Οι δρόμοι της Κεντρικής περιοχής του Ηρακλείου που πεζοδρομούνται προτείνεται να κατασκευαστούν στην οριστική τους μορφή με κυβόλιθους Αυτοί είναι:

- οδός Φιλύρων σε όλο το μήκος της,

- οδός Ναρκίσσων σε όλο το μήκος της

- τμήμα της οδού Πολυτεχνείου (από Κουντουριώτου μέχρι Βενιζέλου)

- Οδός Μακρυωνίτου

6. ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ (τ. ΗΣΑΠ)

- Στην πλατεία Κολοκοτρώνη, ακριβώς πλάι στις γραμμές των ΗΣΑΠ, υπάρχει ένας υπαίθριος χώρος ο οποίος διαμορφώθηκε από τους ΗΣΑΠ το 2004 στα πλαίσια της κατασκευής τότε του σταθμού Ηρακλείου. Ο χώρος αυτός , ο οποίος ονομάζεται κατ’ ευφημισμόν «θεατράκι των ΗΣΑΠ δεν πληροί ούτε στο ελάχιστο τις προδιαγραφές για την λειτουργία ενός θεάτρου, καθόσον οι απαιτούμενες υποδομές απλά δεν υπάρχουν και η ακουστική του χώρου δεν είναι η ενδεδειγμένη. Την ονομασία θεατράκι δικαιολογεί μόνο η ύπαρξη περιμετρικά του χώρου σκαλοπατιών, τα οποία παραπέμπουν σε μικρογραφία ενός υπαίθριου τύπου θεάτρου. Αυτό όμως αποτελεί εικονική πραγματικότητα, καθώς δεν έχει προβλεφθεί χώρος για σκηνή, για αποδυτήρια, για τουαλέτες και ούτω καθεξής.

- Με λίγα λόγια η ύπαρξη του χώρου αυτού δεν εξυπηρετεί κανέναν λειτουργικό σκοπό.

- Η συντήρηση του ιδίου χώρου διενεργείται και επιβαρύνει αποκλειστικά το Δήμο Ηρακλείου. Η συντήρηση αυτή δεν περικλείει μόνο την καθαριότητα, αλλά και την αποκατάσταση ζημιών που προκαλούνται από παραβατικά άτομα(ναρκομανείς κλπ), που έχουν μετατρέψει το εν λόγω χώρο σε στέκι. Το τελευταίο επιβεβαιώνει και το Α.Τ Ηρακλείου από το βιβλίο των συμβάντων και τις κλήσεις που κατά καιρούς λαμβάνει για αστυνόμευση του συγκεκριμένου χώρου.

Προτείνονται:

1) H διεύρυνση (μέσω κάλυψης του «θεάτρου» με ελαφρά μεταλλική κατασκευή) της πλατείας Κολοκοτρώνη, έργο το οποίο θα σηματοδοτήσει μια καλύτερη εποχή για τους πεζούς με την απόκτηση μιας άνετης και μεγάλης πλατείας

2) η κατασκευή ενός άξονα κίνησης των πεζών, αλλά και ποδηλάτων στη διαδρομή των οδών Μελ. Μερκούρη –Μαρ. Αντύπα.

Ακόμη με έγγραφο προς τους ΗΣΑΠ ζητείται η σύμφωνη γνώμη τους , ώστε η μεταλλική αυτή κατασκευή να επεκταθεί και να συμπεριλάβει την κατασκευή και πρόσθετης μεταλλικής γέφυρας, πάνω από το σημερινό κλιμακοστάσιο- ώστε να επιτευχθεί, μέσω αυτής της γέφυρας η διέλευση της διαμπερούς κυκλοφορίας οχημάτων, συνδέοντας την οδό Μ. Μερκούρη με την οδό Μ. Αντύπα.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΤΟΝ ΧΑΡΤΗ

ΣΚΟΥΡΟ ΚΑΦΕ ΧΡΩΜΑ ΓΡΑΜΜΕΣ ΗΣΑΠ

ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΦΕ ΧΡΩΜΑ Λ. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, Λ. ΚΥΜΗΣ

ΜΠΛΕ ΧΡΩΜΑ ΚΥΡΙΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ -ΔΥΣΗ

ΚΙΤΡΙΝΟ ΧΡΩΜΑ ΚΥΡΙΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΒΟΡΡΑΣ-ΝΟΤΟΣ

ΚΑΦΕ ΧΡΩΜΑ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΙΟΙ ΑΞΟΝΕΣ

ΜΩΒ ΧΡΩΜΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΙ

ΠΡΑΣΙΝΟΜΠΛΕ ΧΡΩΜΑ ΔΡΟΜΟΙ ΗΠΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ


Από το www.zonews.gr