ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΠΕΛΘΟΝΤΟΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΟΝ Χ-ΤΥΠΟ

Τη σιωπή του σπάει ένα από τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα τον τελευταίο χρόνο στο Δήμο Ηρακλείου Αττικής, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, κ. Ηλίας Θεοδώρου, που παραχώρησε στο www.xtypos.gr την πρώτη συνέντευξη από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του στο Δήμο στις αρχές του 2012. Βέβαια, μάλλον, θα αποδειχτεί και η τελευταία του συνέντευξη με την ιδιότητα αυτή, καθώς ο κ. Θεοδώρου, όπως αποκαλύπτει, αποχωρεί από το Δήμο για να αναλάβει θέση διοίκησης σε ιδιωτική επιχείρηση. Ο κ. Θεοδώρου, μεταξύ άλλων, απαντάει στο ζήτημα του ασυμβίβαστου που έχει θέσει επανειλημμένα η παράταξη “Ηράκλειο - Ανθρώπινη Πόλη” αφήνοντας αιχμές για τη στάση της παράταξης. Επίσης, παραθέτει τις ενέργειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στον τομέα της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του Δήμου.

Η παράταξη “Ηράκλειο Ανθρώπινη Πόλη” έχει επικρίνει επανειλημμένα τη Δημοτική Αρχή ως προς την επιλογή σας στη θέση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου λόγω της συμμετοχής σας σε εταιρεία παροχής υπηρεσιών. Έχετε κάνει γνωστές τις θέσεις σας στο Δημοτικό Συμβούλιο παλαιότερα. Θεωρείτε πως σας χρησιμοποιούν για να χτυπήσουν πολιτικά τη διοίκηση; Έχετε να συμπληρώσετε κάτι για αυτό; 
Θα ήθελα να τονίσω ακόμη μια φορά ότι η Εταιρεία Συμβούλων στην οποία συμμετείχα ήταν ανενεργή με μηδενική δραστηριότητα από το 2004 άρα επί της ουσίας δεν υπήρχε κανένα θέμα ασυμβίβαστου με τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου. Αυτοί που έκαναν την προσφυγή με το σκεπτικό ότι υπήρχε ασυμβίβαστο το γνώριζαν αλλά όπως αποδείχθηκε δεν τους ενδιέφερε. Δεν ήθελαν φυσικά να χτυπήσουν εμένα προσωπικά αλλά αυτό που έβλεπαν ότι έφερνα με την παρουσία μου στον Δήμο Ηρακλείου. Δηλαδή την προσπάθεια για οργάνωση, το νοικοκύρεμα και την ουσιαστική διοίκηση. Δηλαδή αυτό που δεν έκαναν αυτοί οι ίδιοι που διοικούσαν το Δήμο επί πολλά χρόνια και τον παρέδωσαν στην σημερινή Δημοτική Αρχή σε κατάσταση διάλυσης και με χρέη απίστευτα που ξεπερνούν τα 27 εκ. ευρώ. Θα έλεγε κανείς ότι σ’ αυτές τις γκρίζες εποχές καλό θα είναι όλα να είναι ξεκάθαρα γύρω από ανθρώπους που ασχολούνται με την Δημόσια Διοίκηση. Φυσικά και είμαι υπέρμαχος αυτής της άποψης και γι’ αυτό τον λόγο έσπευσα και έκλεισα και τυπικά την εταιρεία, που έτσι κι’ αλλιώς ήταν ανενεργή.

Η μεγάλη υποκρισία, όμως, είναι ότι κάποιοι από αυτούς που πρωτοστάτησαν σ’ αυτή την ιστορία και έχουν μακρόχρονη διαδρομή στην διοίκηση του Δήμου Ηρακλείου από διάφορες θέσεις ευθύνης, έχουν κάποιες «μικρές» προσωπικές εκκρεμότητες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από την «χρηστή» διοίκησή τους στο Δήμο. Και αυτοί που πρωτοστάτησαν για τη δική μου υπόθεση σιωπούν. Οι εκκρεμότητες αυτές είναι καταγεγραμμένες σε πορίσματα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και σε λίγο υποχρεωτικά θα δουν το φώς της δημοσιότητας. Υπομονή λοιπόν και όλοι θα καταλάβουν τα κίνητρά τους. Εξάλλου είπαμε ότι όλα πρέπει να είναι ξεκάθαρα γύρω από τους ανθρώπους που ασχολούνται με τη Δημόσια Διοίκηση.

Αξίζει να αναφέρω ότι ο λόγος που έκαναν την προσφυγή για το ασυμβίβαστο που λένε ότι είχα, υπήρχε και όταν ήμουν Γενικός Γραμματέας στο Δήμο της Αθήνας. Κανείς από την αντιπολίτευση εκεί δεν ασχολήθηκε μ’ αυτό το θέμα, γιατί ασχολήθηκαν μόνο με την ουσία της δουλειάς που γινόταν στο Δήμο. Υπενθυμίζω, όμως, ότι αντιπολίτευση στο Δήμο της Αθήνας ήταν ο Κ. Σκανδαλίδης, ο Σπύρος Χαλβατζής και ο Αλέξης Τσίπρας. Τα σχόλια περιττεύουν!!

Ένα από τα χρόνια ζητήματα που παραμένουν χωρίς λύση είναι το μέλλον του δημοτικού ραδιοφώνου “Επικοινωνία FM”. Μάλιστα κατηγορηθήκατε ανοιχτά ότι εσείς είστε από αυτούς που θέλετε να σταματήσετε τη λειτουργία του. Σίγουρα δεν πιστεύει κανείς ότι θέλετε να χαθεί έστω και μια θέση εργασίας, αλλά από την άλλη πλευρά οι δημότες επιβαρύνονται με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο. Πείτε μας, όμως, για τις επόμενες κινήσεις; Ποιό είναι το σχέδιο και ποιοι οι στόχοι της διοίκησης για το σταθμό;
Ο Ραδιοφωνικός Σταθμός του Δήμου Ηρακλείου αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα για την Δημοτική Αρχή του Δήμου Ηρακλείου και άποψη μου είναι ότι χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Θεωρώ όμως ότι αυτή η απόφαση είναι καθαρά της Δημοτικής Αρχής και δεν μπορώ να επεκταθώ άλλο.

Μία από τις σημαντικές θέσεις διοίκησης που είχατε ήταν ως Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αθηναίων για μία τετραετία επί δημαρχίας του κ. Νικήτα Κακλαμάνη. Θα θέλαμε να κάνετε μια σύγκριση εκείνης της εμπειρίας με τη θητεία σας σήμερα στο Δήμο Ηρακλείου.
Είναι δύο θέσεις όμοιες, στον ίδιο χώρο αυτόν της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που όμως έχουν τεράστιες διαφορές. Ο Δήμος της Αθήνας, πέραν των τεράστιων μεγεθών που διαθέτει σε σχέση με τον Δήμο Ηρακλείου (πληθυσμό, έκταση, οργανωτική δομή, υπαλληλικό προσωπικό κ.λ.π.), έχει και ένα χαρακτηριστικό που τον διαφοροποιεί από τους άλλους Δήμους. Βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής και οικονομικής δραστηριότητας και επί της ουσίας στο Δήμο αυτό παράγεται πολιτική. 

Γι’ αυτό τον λόγο παραδοσιακά όλοι οι υποψήφιοι όλων των κομμάτων για τον Δήμο της Αθήνας ήταν στελέχη πρώτης γραμμής. Φυσικά και η διαχείριση της λειτουργίας του είναι αντίστοιχη των παραπάνω χαρακτηριστικών και είναι πολύ πιο δύσκολη από τη διαχείριση που χρειάζεται ο Δήμος Ηρακλείου.

Έχετε μια πολύχρονη πορεία και πείρα σε θέσεις διοίκησης στο δημόσιο τομέα. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει για να εξυγιανθεί η δημόσια διοίκηση στη χώρα μας; Με τα Μνημόνια μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος;
Σήμερα η χώρα μας έχει οδηγηθεί σε πτώχευση με γνωστές τις τραγικές συνέπειες για όλους μας. Κατά την προσωπική μου άποψη ο λόγος που οδηγήθηκε η χώρα μας σε πτώχευση οφείλεται στο ότι ποτέ καμία πολιτική ηγεσία απ’ αυτές που κυβέρνησαν την χώρα δεν άσκησε πραγματική διοίκηση ούτε στον χώρο της ευρύτερης δημόσιας διοίκησης ούτε στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σήμερα καλούνται έστω και βίαια να κάνουν αυτό που έπρεπε να κάνουν εδώ και πολλές δεκαετίες. 

Αυτά που καλούνται σήμερα να κάνουν όλοι οι οργανισμοί Δημόσιας Διοίκησης και η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι τα απλά και αυτονόητα που δεν έκαναν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Οι πολιτικές ηγεσίες δηλαδή όλων των Οργανισμών να ασκήσουν πραγματική διοίκηση θεσπίζοντας και συστήματα ελέγχου και οι δημόσιοι υπάλληλοι να ασκήσουν πλήρως τα καθήκοντα τους και να παίξουν το ρόλο για τον οποίο έχουν προσληφθεί. Ουσιαστικά δηλαδή να αυξηθεί η παραγωγικότητα και η ποιότητα των υπηρεσιών που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην βιωσιμότητα των Οργανισμών αλλά και στο βασικό ζητούμενο την βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Πείτε μας για τις αλλαγές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στον τομέα της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του Δήμου Ηρακλείου και ποια είναι τα αποτελέσματα στη λειτουργία τους; Τι καινούργιο έχει σχεδιαστεί και τι έχει δρομολογηθεί από εσάς; Θέλω μια απλή καταγραφή, έναν μίνι απολογισμό.
Εδώ και χρόνια, εντονότερα την τελευταία τριετία, η έννοια του δημοσίου υπαλλήλου και κατ’ επέκταση του δημοτικού υπαλλήλου είναι συνυφασμένη με την αδιαφορία, την χαλαρότητα, τη νωθρότητα, την ανευθυνότητα, την αναποτελεσματικότητα και ενίοτε τη διαφθορά. Η εικόνα που επικρατεί στους πολίτες σήμερα για τους Δημοτικούς Υπαλλήλους και για τους Δήμους συνοπτικά είναι:

- Ότι είναι Δήμοι Αυθαιρεσίας
- Ότι υπάρχει γραφειοκρατία, κακοδιοίκηση και πλημμελής εξυπηρέτηση των δημοτών
- Ότι υπάρχει διαφθορά και αδιαφάνεια, ότι υπάρχει ατιμωρησία και φυσικά έλλειψη οργάνωσης Αυτή την εικόνα αποφάσισε η Δημοτική Αρχή να αντιστρέψει στον Δήμο Ηρακλείου. 

Οι αλλαγές αυτές όμως είναι επίπονες και χρειάζονται μακροχρόνιες προσπάθειες. Εμείς αποφασίσαμε και δρομολογήσαμε αλλαγές στα εξής σημεία:
1. Προσπαθήσαμε να ενεργοποιήσουμε το προσωπικό του Δήμου που επί πολλά χρόνια ήταν εγκαταλελειμμένο στην τύχη του. Αυτό επιχειρήθηκε μέσα από την ουσιαστική καθημερινή άσκηση διοίκησης και ελέγχου αλλά και την εκπαίδευση του

2. Θεσπίσθηκαν διαδικασίες που έχουν σχέση με την απασχόληση του προσωπικού. Έλεγχος δηλαδή της καθημερινής παρουσίας και τήρησης του ωραρίου των υπαλλήλων. Αξίζει να αναφέρουμε όσο και να ακούγεται παράξενα ότι δεν υπήρχε στοιχειώδης έλεγχος της παρουσίας την υπαλλήλων στη δουλειά τους 

3. Κάναμε απογραφή και ποιοτική αξιολόγηση του στόλου των οχημάτων που διαθέτει ο Δήμος. Τα ευρήματα ήταν απίστευτα. Υπήρχαν οχήματα ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης συντήρησης. Είχαν αγορασθεί οχήματα από τις προηγούμενες Δημοτικές Αρχές που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της πόλης χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα και πινακίδες κυκλοφορίας!. Ο στόλος δεν ήταν αξιόμαχος. Σήμερα μέσα από συντονισμένες προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής τα οχήματα συντηρούνται κανονικά και είναι αξιόμαχα. Όλα τα παραπάνω παρουσιάσθηκαν και σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

4. Ξεκίνησε το οικονομικό νοικοκύρεμα του Δήμου.
- Άρχισαν να εισπράττονται παλιά ανείσπρακτα υπόλοιπα που θα βοηθήσουν την ρευστότητα του Δήμου. Ποτέ δεν είχαν βεβαιωθεί κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα! 

- Συντάσσονται πλέον πραγματικοί προϋπολογισμοί

- Εγκαταστάθηκε πληροφοριακό σύστημα με το οποίο παρακολουθούμε καθημερινά την εξέλιξη και την υλοποίηση του προϋπολογισμού. Τέτοιο σύστημα πανελλαδικά το διαθέτουν πολλοί λίγοι Δήμοι

- Νοικοκυρεύτηκε οικονομικά ο Δήμος.
Στη διετία 2011-2012 αποπληρώθηκαν από τη Δημοτική Αρχή 5,5 εκ. ευρώ για δάνεια που είχαν συνάψει οι προηγούμενες δημοτικές αρχές και πληρώθηκαν 2 εκ. ευρώ για παλιές υποχρεώσεις προμηθευτών. Και όλα αυτά, ενώ μειώθηκαν οι επιχορηγήσεις από την Κεντρική Διοίκηση. Επίσης, είναι η μοναδική Δημοτική Αρχή τα τελευταία χρόνια που δεν έχει συνάψει κανένα δάνειο. Να ενημερώσω ότι ο Δήμος σήμερα αποπληρώνει συνολικά 32 δάνεια που έχουν ληφθεί τα τελευταία 18 χρόνια!!!!

- Έγινε ένας πολύ σοβαρός σχεδιασμός για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν το 2013 με στόχο την οικονομική εξυγίανση του Δήμου. Ο σχεδιασμός αυτός εγκρίθηκε μετ’ επαίνων από την ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί γι΄ αυτό τον λόγο στο Υπουργείο Εσωτερικών

5. Συντάχθηκε νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου ο οποίος ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες του Δήμου και με τη λειτουργία του θα βελτιωθεί η αποδοτικότητα στην λειτουργία των Υπηρεσιών.

6. Σχεδιάστηκε και είναι σε πλήρη λειτουργία πληροφοριακό σύστημα στο οποίο καταγράφονται όλα τα αιτήματα ή παράπονα των δημοτών και ελέγχεται καθημερινά η υλοποίηση τους από τις Υπηρεσίες του Δήμου. Τέτοιου είδους οργάνωση πάλι πολύ λίγοι Δήμοι διαθέτουν πανελλαδικά.

7. Έγιναν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και τα αποτελέσματα σύντομα θα είναι ορατά. Όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις που έγιναν και αυτές που θα γίνουν σύντομα αποτελούν μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού που έκανε η Δημοτική Αρχή και τα αποτελέσματα σιγά σιγά θα είναι εμφανή σε όλους.

Αυτές τις ημέρες ακούγεται ότι θα αποχωρήσετε από τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, και μετά από τη θυελλώδη περίοδο που πέρασε θέλω μια απάντηση. Ποιοί οι λόγοι που σας κάνουν να φύγετε τόσο σύντομα; Έχετε την άποψη ότι πρέπει να ελαφρύνετε τη Δημοτική Αρχή; Πιστεύετε ότι δεν υπάρχει προοπτική στο Δήμο ή στο Δημόσιο γενικά; Έχετε καλύτερη επαγγελματική πρόταση, κάτι άλλο; 
Ποια θυελλώδη περίοδο εννοείτε; Μάλλον θα εννοείτε τη συνομωσία της μιζέριας που επιχείρησαν κάποιοι να κάνουν το τελευταίο διάστημα για ίδιο όφελος ανεπιτυχώς. Έχω την άποψη ότι διαχρονικά για όλους μας το μόνο που μένει είναι η αξία και αυτό ο κόσμος πλέον ξέρει να το αναγνωρίζει και να το διαχειρίζεται με τον τρόπο που αυτός γνωρίζει. Εγώ προσωπικά έχω μια μεγάλη και μακρόχρονη επαγγελματική διαδρομή στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα σε μεγάλες θέσεις ευθύνης και αυτό έχει καταγραφεί και κανείς δεν μπορεί να το ακυρώσει. Όσον αφορά την αποχώρηση μου, μου έγινε μια πρόταση να αναλάβω Διευθύνων Σύμβουλος σε μια μεγάλη και γνωστή εταιρεία του ιδιωτικού τομέα που για μένα αποτελεί τιμή και πρόκληση και δεν μπορούσα να αρνηθώ.

Φεύγω από το Δήμο με ανάμεικτα συναισθήματα. Αυτό που έχω υποχρέωση να αναφέρω είναι ότι ήταν τιμή μου που συνεργάσθηκα με αυτή τη δημοτική αρχή που έχει χαρακτηριστικά που σπανίζουν σήμερα στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας διοίκησης. Πραγματοποιούν αθόρυβα ένα έργο εξαιρετικό σε πραγματικά δύσκολες οικονομικές συνθήκες και το πιο σημαντικό για μένα είναι το εξαιρετικό του χαρακτήρα τους και η πραγματική αγάπη τους γι’ αυτή την πόλη.

Από το www.xtypos.gr