ΣΥΜΜΑΖΕΜΑ ΕΞΟΔΩΝ, ΑΥΞΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ

Θετική είναι η εικόνα για την οικονομική διαχείριση του Δήμου Ηρακλείου μέσα στο 2008, όπως έδειξαν τα στοιχεία από την παρουσίαση του Απολογισμού-Ισολογισμού για το συγκεκριμένο έτος στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης. 

Όπως ανέφερε και ο εισηγητής Αντιδήμαρχος Οικονομικών, κ. Κώστας Μήνας, από μια μεγάλη ζημιά που προέκυψε την πρώτη χρονιά της διοίκησης του Δήμου από την παράταξή του στο τέλος του 2008 υπάρχει πλεόνασμα που φτάνει τα 958.743,24 ευρώ. Ο Αντιδήμαρχος είπε πως βασικός στόχος για το επόμενο έτος είναι να γίνουν τα πρώτα “δειλά βήματα”  αναλυτικής λογιστικής  ενώ δεν παρέλειψε να δώσει συγχαρητήρια στις υπηρεσίες του Δήμου για τη δουλειά τους.

Αναφερόμενος γενικότερα στις επιδόσεις της Δημοτικής Αρχής από την αρχή ανάληψης ων καθηκόντων της μέχρι και σήμερα σημείωσε, αρχικά, πως είχε να αντιμετωπίσει τη διαδικασία μετασχηματισμού των δημοτικών επιχειρήσεων και μεταφοράς του προσωπικού στο Δήμο και τα Νομικά του Πρόσωπα. Παρ' όλα αυτά, ο κ. Μήνας είπε πως ενώ η Διοίκηση ξεκίνησε με 300 ευρώ (!) στο ταμείο του Δήμου, τον Οκτώβριο του 2009 υπήρχαν 2.059.176,44 ευρώ.  Παράλληλα, ανέφερε τα χρέη του Δήμου μειώθηκαν από 21 εκ. ευρώ στις 31/12/2006 στα 17.706.548,81 ευρώ τον περασμένο Οκτώβριο.

Τα θετικά και τα αρνητικά
Την καλή εικόνα των οικονομικών του Δήμου επιβεβαίωσε και η ορκωτή λογίστρια, κα Χρυσανθακοπούλου, η οποία έκανε τον έλεγχο για το 2008. Στην ενημερωτική ομιλία της προς το Δημοτικό Συμβούλιο ανέφερε τόσο τα θετικά στοιχεία όσο και αυτά  που πρέπει να διορθωθούν.

Στα θετικά λοιπόν έχουμε τη βελτίωση των οργανικών αποτελεσμάτων του Δήμου, την αύξηση των  λειτουργικών εσόδων τόσο από τα τέλη όσο και από τις επιχορηγήσεις του κράτους, τη συγκράτηση των λειτουργικών εξόδων καθώς η βασική αύξηση που παρατηρείται οφείλεται στο κόστος των αμοιβών του προσωπικού. Τα σημεία στα οποία επέστησε την προσοχή του Δήμου η κα Χρυσανθακοπούλου είναι η εφαρμογή αναλυτικής λογιστικής, οι υποχρεώσεις για απαλλοτριώσεις εκτάσεων σε ιδιώτες που εκκρεμούν (1.700.000 ευρώ), αλλά και αυτές που δεν έχουν τελεσιδικήσει (1.300.000 ευρώ).

Επίσης, υπάρχει θέμα με οριστικοποίηση της πάγιας περιουσιακής κατάστασης του Δήμου, ενώ εκκρεμούν και προσφυγές στα δικαστήρια προμηθευτών για χρέη πάνω από 500.000 ευρώ. Τέλος η λογίστρια συνέστησε να δημιουργήσει ο Δήμος πλήρεις διαχειριστικές αποθήκες για τα υλικά που διατηρεί.

“Καλή η διαχείριση, αλλά...”
Από την πλευρά της Αντιπολίτευσης, ο  επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειο Η Επόμενη Μέρα”, κ. Γιώργος Βλαντής, αναγνώρισε πως έχει γίνει προσπάθεια για συμμάζεμα και νοικοκύρεμα των οικονομικών που δείχνουν να έχουν βελτιωθεί. Ωστόσο, μίλησε για χρόνιες αδυναμίες που διαιωνίζονται. Σαν παράδειγμα ανάφερε τον τομέα της καθαριότητας όπου δεν μπορεί να γίνει επαλήθευση ότι συγκεκριμένα ποσά πηγαίνουν σε συγκεκριμένους σκοπούς λόγω της έλλειψης αναλυτικής λογιστικής. Για αυτό τον λόγο και είπε πως θα δηλώσει “παρών” στη ψηφοφορία. 

Ο επικεφαλής της παράταξης “Δημοκρατική Ενότητα”, κ. Βασίλης Λυκούρας, παραδέχτηκε και αυτός πως διαχειριστικά ο Δήμος τα πήγε καλύτερα το 2008 σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές. “Τι διαχειριζόμαστε όμως και σε ποιά κατεύθυνση;” αναρωτήθηκε για να προσθέσει πως η παράταξή του δεν συμφωνεί όχι με τη διαχείριση, αλλά με την κατεύθυνση των κονδυλίων και ποιοι τα εισπράττουν.

Ο Απολογισμός- Ισολογισμός του Δήμου για το 2008 εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία παρόντων των κ.κ. Ζούρου, Μπάμπαλου, Τσεκούρα, Βλαντή, Κουτρούλη και Παντερή.   Ο μοναδικός που καταψήφισε ήταν ο κ. Λυκούρας.

Δήμαρχος: “Οργανωμένη δουλειά και προσωπικός έλεγχος σε κάθε ευρώ”
Στη συνεδρίαση που έγινε λίγες ημέρες μετά από την έγκριση του Απολογισμού-Ισολογισμού η Δημοτική Αρχή παρουσίασε στο Σώμα μια καταγραφή των υποχρεώσεων του Δήμου, όπως τις βρήκε στις 31/12/2006 και όπως είναι καταγεγραμμένες στις 15 Οκτωβρίου 2009. Από αυτήν προκύπτει μια μείωση των υποχρεώσεων της τάξης των 3,5 εκ. ευρώ με το ταμειακό υπόλοιπο να φτάνει τα 2.059.176,44 ευρώ.

Ο Δήμαρχος, κ. Σταύρος Γεωργόπουλος στην τοποθέτησή του 9εκτός ημερησίας διάταξης) για το θέμα είπε πως η κατάσταση που παρέλαβε η Δημοτική Αρχή στο Δήμο την 1η Ιανουαρίου 2007 ήταν απογοητευτική: “Χρέη συσσωρευμένα 21 εκ. ευρώ, στρατιές εργαζομένων σε καθεστώς ομηρίας, οργανωτική ανεπάρκεια δομών στις υπηρεσίες του Δήμου και πρώτα όλα καταχρεωμένες επιχειρήσεις”.

Σήμερα, η κατάσταση, σύμφωνα με το Δήμαρχο, είναι διαφορετική παρά το γεγονός ότι ο Δήμος επιβαρύνθηκε λόγω της μεταφοράς των εργαζομένων των επιχιερήσεων καθώς το χρέος του Δήμου, αν αφαιρεθεί το ταμειακό υπόλοιπο έχει μειωθεί στα 15 εκ. ευρώ.

Ο Δήμαρχος απέδωσε αυτή τη μείωση στη “χρηστή διαχείριση”, την “οργανωμένη δουλειά” και στον “προσωπικό έλεγχο” του ιδίου και στο τελευταίο ευρώ που δαπανάται από τις υπηρεσίες του Δήμου. Ανάμεσα στις προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής για το 2010 είναι η αναδιαπραγμάτευση των παλαιών δανείων με στόχο τη μείωση του κόστους εξυπηρέτησης τους, η  λήψη δανείου για την εξόφληση προμηθευτών (κυρίως αυτών στους οποίους οφείλονται μικρά ποσά) και η επιστροφή στην τοπική κοινωνία, μέσω κοινωνικών πολιτικών των χρημάτων που εξοικονομήθηκαν. Απώτερος στόχος είναι, όπως είπε ο κ. Γεωργόπουλος, να έχει μειωθεί το δημοτικό έλλειμμα κατά 25% στο τέλος της τετραετίας.  

Πάντως, κλείνοντας ο Δήμαρχος διευκρίνισε πως η Δημοτική Αρχή με τη δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων δεν έχει πρόθεση για αντιδικίες και διαξιφισμούς. “Θέλω τους πάντες συμμέτοχους και αρωγούς”, κατέληξε ο κ. Γεωργόπουλος.